2. Studieprodukt (Designprocess - Lampedesign)

2. Studieprodukt. 
Vi gik i grupper af 3-4, hvor vi i fællesskab (i grupperne), fandt frem til hvad vi ville arbejde med i dette forløb. Grupperne og emnerne endte ud således:

                                                                                                                                            Vi fik mulighed for at sætte os kort ind i hvordan man arbejder med "Luffarsløjd". Her ser i mit produkt (som er blevet lavet på meget kort tid. 

 (BILLEDER FØLGER)

Korsstingsbroderi - Det var her vigtigt, at huske hvilken vej man startede med nålen. En anden ting som var vigtigt var, at det bag på også skulle være pænt :)

Opgaven var her at sy en bold (i hånden). Fatma og Gülsen viste os en metode, men da jeg i min SFO tid havde prøvet at sy en bold, valgte jeg at udnytte mig af en anden fremgangsmåde (uden karton), når bare resultatet endte med at være det samme var der ingen problemer :)
Her på dette billede ser i min pæne bold :)

Desværre glemte jeg at tage et billede af min fine kongebrynje som jeg fik lavet, derfor henviser jeg jer til Lauge eller Sifs blog hvor i kan se eksempler på kongeflet. Jeg beklager.

Tranen på dette billede er den fine Trane, som jeg fik lavet... 


Jeg kunne desværre ikke vende dette billede om, så her får i det på denne måde - Her skulle vi sy på papir (nogle stationer som skulle bestås før vi kunne komme videre, og i det hele taget få vores symaskinekørekort). På det orange papir skulle vi sy MED tråd, og på det grønne papir skulle vi sy UDEN tråd.

  • "Designproces (Lampe)": Christine, Zülbiye, Camilla E og Winnie (Vores gruppe- Længere nede går vi mere i dybden med vores projekt, så bare følg godt med ;)

-----------------------------------------------------------

Lampe design projektet


Klassetrin: 7. Klassetrin, og derop efter.
  • Grunden til, at vi har valgt dette klassetrin skyldes, at eleverne nu er ældre, og har mere magt over teknikkerne, til også at udvide materialevalg og bearbejdningsformer.
Processen: 8 lektioner af 45 minutter.

  • Eleverne bliver præsenteret for de forskellige lampeteknikker, som vi har udarbejdet i gruppen med de forskellige materialer. 
Det centrale i området er, at eleverne indtager en eksperimenterende holdning til udformningen af produkter i de forskellige materialer. De skal have mulighed for at udtrykke sig personligt i en æstetisk arbejdsproces. Samt at eleverne opnår færdigheder i at bruge relevante teknikker, redskaber ved bearbejdning af materialer

  1. Som back-up bliver der også lagt en video, eller nogle billeder ind, der skal fungere som en guide, så eleverne kan nå glade i mål.
  2. Vi slutter af med en præsentation af produkterne, og en kort evaluering over forløbet.
  • Som der også står under Fælles Mål 2009 - Håndarbejde og sløjd i stykke 2, er det gennem udfordringer i designprocesser, at eleverne får mulighed for at opleve arbejdsglæde, fællesskab og personligt engagement.

  • Vores mål med lampe-design projektet er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, som knytter sig til skabende og håndværksmæssig fremstilling, hvor eleverne bliver i stand til, at overskue et arbejdsforløb, samt anvende og kende korrekte faglige ord og begreber for værktøj og materialer.

  • Grunden til, at vi har valgt dette lampe-design projekt, er for at give eleverne bevidstheden om samspillet mellem inspiration, idé, planlægning, udførelse og evaluering.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vores gruppe:
 - Camilla (http://bk11d220.blogspot.com/)
- Christine (http://bk11d284.blogspot.dk/)
- Winnie (http://wmd132.blogspot.dk/)
-Zülbiye (http://zser1.blogspot.dk/)

I vores gruppe var vi alle enige om, at vi ville designe lampeskærm ud af forskellige materialer.

Mit materiale: Træ

Jeg havde nogle tanker omkring hvordan jeg ville designe min lampeskærm.
  • Noget af det mest vigtige som jeg ville holde fast i var, at det skulle ende med at være en "hygge-lampe". Det skulle ikke være skarp lys, men bare en hyggelig lampe som kunne opholde sig i hjørnet med en dæmpende lys. Hygge en fredag aften :)
Jeg startede ud med at ville bruge Ahorntræ, men det endte med at jeg i stedet brugte Kirsebærtræ.
Kurt hjalp mig med at finde kirsebærtræ-finner, som jeg så skulle udarbejde til min lampeskærm.



Inden jeg gik i gang med at forme min lampeskærm:
  • Kirsebærtræ-finnerne skulle skæres i strimler
  • Finnerne skulle arrangeres efter størrelse
  • Finnerne skulle sættes i varmt vand (bøjelighed)




               Her ser i min næsten færdige lampeskærm, nu mangler der bare at blive sat en pære i.


Her ses det færdige resultat.
Jeg er tilfreds, hvad siger I? :D


------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Ingen kommentarer:

Send en kommentar